Gratis verzending vanaf 30,-

<15.00 besteld, zelfde dag verzonden

Stijfheid bij je paard in het najaar en de winter: 6 tips

Zodra de temperatuur daalt en de dagen korter worden, kunnen paarden (meer) last krijgen van stijfheid in de gewrichten en spieren. Vooral als je paard wat ouder is of eerder problemen in de gewrichten heeft ervaren, is de kans groot dat je paard in het najaar last krijgt van stijfheid. Maar hoe komt dit precies, en belangrijker: hoe voorkom je stijfheid in het najaar?

 

Stijfheid bij koud weer

Stijfheid tijdens de koude maanden is eigenlijk helemaal niet zo gek. In het najaar staan de meeste paarden langer op stal en worden ze minder intensief getraind. Door de combinatie van een lage temperatuur en minder beweging wordt bloed minder goed in het lichaam rondgepompt. Wanneer de doorbloeding niet optimaal is, kan dit resulteren in stijfheid in het gehele bewegingsapparaat. Daarnaast kunnen ook tekorten van bepaalde voedingsstoffen in het najaar een negatief effect hebben op de beweeglijkheid van jouw paard. Denk hierbij aan wisselingen van het rantsoen in het najaar, zoals de overgang van gras naar hooi.

Heeft jouw paard ook buiten het najaar (door bijvoorbeeld ouderdom) last van stijfheid, of heeft hij gewrichtsproblemen door een aandoening als artrose? Dan is de kans helaas aanwezig dat de klachten in de herfst en winter verergeren.

 

Je paard soepel de herfst en winter door

Voor zowel oudere paarden met bekende klachten, als ook voor gezonde paarden geldt dat de kans aanwezig is dat het najaar en de winter gepaard gaan met stijfheid in het lichaam. Om de koude maanden zo soepel mogelijk door te komen, hebben we 6 tips verzameld. 

 

Tip 1: Pas rantsoen aan in het najaar

In het najaar verandert er voor een paard veel wat betreft het rantsoen. Vers gras is (bijna) niet meer beschikbaar en er zal dus moeten gewisseld worden naar gedroogd ruwvoer zoals hooi. Laat deze overgang geleidelijk verlopen om de spijsvertering te laten wennen aan de verandering. Daarnaast is het belangrijk dat jouw paard voldoende ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Het verteringsproces van ruwvoer werkt voor een paard namelijk als een soort kachel waardoor het lichaam warm gehouden wordt. Hoe warmer het lichaam blijft, hoe minder je paard last zal krijgen van stijfheid door een koude omgevingstemperatuur. Bovendien heeft een paard de voedingsstoffen van hooi nodig voor het behoud van gezonde spieren. Zorg daarom in het najaar en de winter (maar eigenlijk altijd!) voor meer dan voldoende ruwvoer. 

 

Tip 2: Vitamine E 

Wanneer je wisselt van gras naar gedroogd ruwvoer, is het belangrijk om te kijken of jouw paard nog wel voldoende voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen binnenkrijgt. Tijdens het droogproces van gras gaan namelijk veel belangrijke voedingsstoffen verloren. Zo is vers gras de grootste vitamine E bron voor paarden, terwijl het aandeel vitamine E in hooi erg laag is. Hier moet goed op gelet worden, aangezien vitamine E in veel opzichten juist erg belangrijk is voor paarden. Vitamine E ondersteunt de afvoer van spierafvalstoffen en draagt zo bij aan een goede spierfunctie. Voor een goede werking van de spieren is het dan ook essentieel dat je paard voldoende vitamine E binnenkrijgt. Omdat een paard niet vanzelf vitamine E aanmaakt en dit enkel uit voeding moet halen, is een supplement met natuurlijke vitamine E een fijne toevoeging in het najaar om de algehele beweeglijkheid te ondersteunen.

Tip 3: Doorbloeding stimuleren

Stijfheid bij paarden in de winter heeft voornamelijk te maken met een verminderde doorbloeding. Om stijfheid in het najaar en de winter te voorkomen, is het dus belangrijk de doorbloeding van je paard zo veel mogelijk te stimuleren. Dit doe je onder andere door ervoor te zorgen dat je paard voldoende (vrije) beweging krijgt. Een paard dat in het najaar en de winter 24/7 op stal staat en slechts een uur per dag beweging krijgt, zal snel stijf en stram worden. Voor de fysieke én mentale gezondheid is het belangrijk dat jouw paard elke dag voldoende (vrije) beweging krijgt, ook wanneer het buiten koud en nat is. Hoeveel beweging een paard precies nodig heeft verschilt per paard, maar houd rekening met een minimum van grofweg 3 uur per dag. Dit is dus niet alleen training, maar ook tijd in de paddock of weide.

Naast dat beweging belangrijk is voor een goede doorbloeding, zijn er ook kruiden die de bloedsomloop stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan kleefkruid, rozemarijn en goudsbloem.

 

Tip 4: Warming-up en cooling-down

Besteed zodra het buiten kouder wordt voldoende tijd aan een warming-up en een cooling down bij de training. Met een goede warming-up zorg je ervoor dat de bloedsomloop wordt gestimuleerd en de spieren goed doorbloed zijn. Zo zijn spieren minder kwetsbaar en loopt je paard minder kans op blessures. Met een cooling-down als afsluiting breng je het lichaam van je paard terug in een ruststand waardoor afvalstoffen kunnen worden afgevoerd en de kans op verkramping afneemt. Draagt jouw paard ‘s winters een deken? Begin dan op koude dagen de warming-up met een deken om te voorkomen dat de spieren een klap krijgen van de kou. Haal de deken eraf zodra je paard goed opgewarmd is en leg hem weer terug wanneer je paard aan het afkoelen is tijdens de cooling down. 

 

Tip 5: Houd je paard warm

Het lijkt vanzelfsprekend, maar probeer je paard zo warm mogelijk te houden wanneer je merkt dat kou een trigger is voor stijfheid. Leg een extra dikke laag bodembedekking in de stal en doe je paard indien nodig een kwalitatief goede deken op. Vergeet vooral het ruwvoer niet, zoals eerder genoemd bij tip 1. Zorg voor meer dan voldoende hooi of ander ruwvoer om ervoor te zorgen dat het interne kacheltje van je paard gaat branden en hij zichzelf warm genoeg kan houden.

 

Tip 6: Spieren en gewrichten van je paard ondersteunen met supplementen

Naast dat je factoren wat betreft rantsoen, beweging en leefomgeving kan aanpassen om stijfheid in het najaar tegen te gaan, kan je jouw paard ook extra ondersteunen met natuurlijke supplementen. Zo biedt een mix van glucosamine, MSM, chondroïtine en hyaluronzuur op een volledig natuurlijke manier ondersteuning aan de gewrichten, pezen, banden en het kraakbeen van een paard. Ook kruiden zoals curcuma en duivelsklauw ondersteunen de gewrichten en dragen bij aan een soepel bewegingsapparaat. Is de stijfheid van jouw paard voornamelijk te wijten aan stijve spieren? Denk dan eens aan een supplement met magnesium. Magnesium zorgt voor het signaaloverdracht van en naar de spieren en zorgt daarbij voor ontspanning van de spieren. 

Schrijf je in en blijf op de hoogte van alle acties en nieuwtjes!